סניף הרצליה פיתוח

בית אופק, המנופים 8
09-9560943

סניף עפולה

קאנטרי עפולה, שד׳ יצחק רבין 1
04-6724366

נייד

0522-805354

שבר בעצם הבריח – Clavicular Fracture

מהו המצג האופייני?

נובע מאירוע טראומתי של נפילה וחבלה לכתף או בלימה עם היד. לאחר הפציעה קיים כאב מעל לעצם הבריח, לרוב קיימת רגישות מקומית ניכרת בלחיצה, כאב בהנעת היד. ניתן לזהות עיוות ונפיחות באזור הפציעה. שכיח בכל הגילאים כולל ילדים ובעיקר בספורט דוגמת סקי ורכיבת אופניים.

מהו שבר של עצם הבריח?

עצם הבריח היא הגשר בין בית החזה והכתף. שברים קורים בצורה אופיינת בשליש האמצעי של העצם. שבר יכול להיות עם או בלי תזוזה וברמה של ריסוק מקומי משתנה.

כיצד מאבחנים פריקה של המפרק האקרומיוקלויקולרי?

החשד לאבחנה הוא לפי תאור האירוע התלונות והבדיקה הגופנית. אימות של האבחנה מתקבל בצילום רנטגן מכוון לעצם הבריח.

מהו הטיפול במצב של שבר עצם הבריח?

בשלב ראשון יש לבצע קבוע של היד עם מתלה. שברים בעצם הבריח ברוב המקרים מתחברים ומאפשרים תפקוד טוב של הכתף והגפה. במקרים מסוימים יש לשקול התערבות ניתוחית לקבוע השבר:

בחלק מהשברים של השליש החיצוני של עצם הבריח הסיכוי לאי חיבור גדול ולכן מומלץ לקבע באופן ניתוחי. בשברים בשליש האמצעי כאשר יש תזוזה משמעותית ובעיקר בצעירים שעוסקים בספורט או עבודה עם היד מעל לגובה הראש, יש לשקול התערבות ניתוחית. הסיבה היא לאפשר חיבור של השבר בעמדה האנטומית (העמדה המקורית, ללא קיצור או סיבוב של העצם).

האם ניתן לצפות לחזרה לפעילות רגילה לאחר הפציעה?

ברוב המקרים ניתן לצפות לחזרה לפעילות רגילה. עלולה להיוותר בליטה ועיוות של אותו צד במקרה של שבר עם תזוזה ניכרת, עם או בלי הפרעה של התפקוד.

דילוג לתוכן