סניף הרצליה פיתוח

בית אופק, המנופים 8
09-9560943

סניף עפולה

קאנטרי עפולה, שד׳ יצחק רבין 1
04-6724366

נייד

0522-805354

חוסר יציבות של הכתף

מהו המצג האופייני?

לרוב מופיע באנשים צעירים מתחת לגיל 40. ישנו רקע של פריקות של הכתף. לרוב הפריקה הראשונה היא כתוצאה מאירוע חבלתי. אופייני, שככל שיש יותר אירועים של פריקה, האירוע הגורם לכך הוא יותר קל עד כדי פריקה בשינה או תנועה פשוטה. חוסר היציבות מתבטא בקושי בתפקוד עם היד בעיקר בתנוחה של יד מורמת ומושטת לאחור, בדומה לתנועת זריקה או חבטה בטניס. הקושי בתפקוד נובע מהרגשת חרדה, כאילו שהכתף עומדת לפרוק.

ממה נובעת חוסר היציבות?

במהלך האירוע של הפריקה נוצר קרע של הקופסית של הכתף והרצועות המייצבות את הכתף. פגיע זו מכונה Bankart lesion (פגיעה מסוג בנקרט). הקרע הזה אינו מחלים באופן עצמי. כעת יש פגיעה של מנגנון היציבות של הכתף וכל אירוע יכול לגרום לפריקה.

כיצד מאבחנים מצב של חוסר יציבות?

האבחנה היא בעיקר קלינית ע"פ ממצאים אופיניים בבדיקה הגופנית, הכוללים תנועתיות יתר וסימני חרדה. בכדי לאבחן עם אמצעי הדמייה יש צורך בבצוע CT או MRI בליווי הזרקת חמר ניגוד לכתף (CT ארטרוגרם או MRI ארטרוגרם). במקרים של פריקות חוזרות וחוסר יציבות ברור ניתן להסתפק ב-CT רגיל לצורך הערכה טרום ניתוחית.

מהו הטיפול במצב של חוסר יציבות?

כאשר מדובר באירוע יחיד של פריקה או פריקה חוזרת לאחר מספר שנים ניתן לטפל בעזרת פיזיותרפיה. מצב של פריקות חוזרות ,בעיקר בצעירים מתחת לגיל 30, דורש לרוב טיפול ניתוחי לייצוב הכתף. כיום מקובל לבצע אחד משתי פעולות ניתוחיות לייצוב הכתף. ניתוח ארטרוסקופי לתיקון של הקרע בקופסית (Arthroscopic Bankart Repair) או ניתוח פתוח לייצוב קדמי עם עצם הקורקואיד ניתוח ע"ש Latarjet או ניתוח ע"ש Bristow.

מה הטיפול ומהלך השיקום לאחר הניתוח?

לאחר ניתוח יש צורך בתקופת שיקום של מספר חודשים 4-6 עד לחזרה לפעילות מלאה. על פי פרוטוקול שנקבע בידי הרופא המנתח.

האם לאחר הניתוח המצב חוזר לקדמותו?

למעשה המצב חוזר לקדמותו לאחר תקופת השיקום. יש לזכור שכמו שניתן לפרוק גם את הכתף הבריאה וכפי שהכתף המטופלת פרקה בפעם הראשונה הרי באירוע טראומטי חוזר גם כאן עלולה להיות פריקה ופציעה חוזרת.

דילוג לתוכן